Monday, 11 August 2014

Perkampungan Budaya Pekan, Pahang



Salam 1 Malaysia Buat Semua...............

Alhamdullilah............ bertemu lagi kita yerrrrr....................... kali ini 'Cik Segodeng' nak story-story pasal 'Perkampung Budaya' kat Pulau Keladi di Pekan, Pahang. Tempat ini 'Cik Segodeng' lawati semasa pergi ke Pekan bersama dengan Sahabat Media' baru-naru nie............... Apa yang menarik kat sini????????? Banyak benda menarik tau......... Jom ikuti 'Cik Segodeng' dalam pengembaraan di 'Perkampungan Budaya' nie...................




Di 'Perkampungan Budaya Pulau Keladi nie menyimpan seribu satu khazana peninggalan sejarah negara kita sendiri tau.......... tak lar sampai seribu tapi........... satu sejarah yang bisa membuat kita serba-sedikit merasa bangga terhadap pergorbanan yang telah dicurah untuk kemerdekaan negara kita iaitu 'MALAYSIA"............ Di dalam kawasan 'Perkampungan Budaya' nie 'Cik Segodeng' sempat melawat :-

1) Bentuk Rumah Asli Negeri Pahang
2) Rumah Kelahiran Tun Abdul Razak
3) Rumah Toh Puan Pahang
4) Rumah Galeri Tun Abdul Razak




Nie dia bentuk 'Rumah Pahang' yang asli bak kata orang original punyeeerrrr............  cantikan........ tapi yang paling menarik pasal rumah kat kawasan Pekan nie............... semua rumah berwarna-warni......... tak caya???? nanti kalau ke sana cuba perhatikan betul-betul. APA!!!!!......... nape rumah di warna dengan berbagai warna??????......... mengikut sumber yang tak boleh di percayai, bila rumah yang di warna dengan berbagai warna mudah untuk di cari......... seperti "Yang mana  satu umah Pak Leman???? so orang akan jawab, hujung simpang.......... rumah yang ada warna biru kat tingkap............. BETUL TAK???????? renung-renungkan lar.......... hehehehehehehehehehehe.................




Ini plak rumah kelahiran Tun Abdul Razak, Bapak kemerdekaan kita.  Akhirnya dapat juga 'Cik Segodeng' jejak kaki ke rumah kelahiran 'Bapak Kemerdekaan' kita.  Tak banyak yang dapat 'Cik Seodeng' nak cita pasal umah nie sebab sama aje dengan rumah-rumah yang lain di zaman doulu-doulu kala. Lagi pun pada masa yang sama, rumah 'Tun Abdul Razak' nie sedang di baik pulih, so bila masuk ke dalam rumah ini kami semua di nasihatkan supaya berhati-hati. 




Apa pun ada juga artifek-artifek yang menarik perhatian 'Cik Segodeng' seperti : -

1) Tempang Menyimpan Pakaian 
2) Kukur Kelapa & Batu Giling
3) Lampu Pelita & Seterika Arang
4) Setboard Make-up
5) Penapis Air

maklum lar dah lama tak tengok benda-benda macam nie............ tapi yang paling menarik perhatian 'Cik Segodeng' ialah 'Alat Penapis Air', siapa sangka bab menapis air nie dah di buat oleh orang doulu-doulu kala tau........ sooooooo.......... jangan ingat yang dok tapis air nie perkara baru okey............ 




Selepas itu 'Cik Segodeng' ke 'Galeri Tun Abdul Razak' plak........ di sini di kenakan bayaran RM1.00 aje............. murah tau........... wow kat sini terdapat banyak sungguh sejarah tentang susur galor perihal Bapak Kemerdekaan yang tak mungkin kita akan dapat lihat, baca @ jumpa mana-mana sekali pun. Dah tu ada juga artifek-artifek sejarah yang bisa membuat kita akan terpukau dengan pemerintahan, keberanian dan kecekalan zaman dahulu sebelum merdeka....................




So kawan-kawan semua, kalau ke Pekan, Pahang.......... jangan lupa untuk singgah di 'Perkampungan Budaya Pulau Keladi'. Bukan hanya satu tempat pelancongan tapi satu tempat yang akan mengingatkan kita tentang kepayahan para perjuang dahulu yang berusaha untuk mendapatkan kemerdekaan tanahair. 





Segodeng